FAQ voor Nederlandstalige huurders

 

 

 

Intrede

Waar kan ik mijn intredende plaatsbeschrijving terugvinden?

Je plaatsbeschrijving wordt na ondertekening automatisch naar jouw e-mailadres verzonden. Check zeker ook je spam. Heb je het niet ontvangen? Dan kan je het ook gemakkelijk terugvinden op jouw persoonlijk portaal via www.upportal.be .

Lukt het jou niet? Stuur even een mailtje naar jouw Upkot coach en hij/zij zal jou het document bezorgen.  

Wat als ik overige gebreken constateer na het ondertekenen van de plaatsbeschrijving?

Geen zorgen. De eerste twee weken kunnen er nog foto’s aan jouw plaatsbeschrijving toegevoegd worden. Controleer daarom de intredende plaatsbeschrijving goed en check jouw kamer grondig.

Overige gebreken geconstateerd?  Stuur duidelijke foto’s door in een overzichtelijke mail via bijlage alsook de plek van de schade naar kotgebouw@upkot.be (bv. mia@upkot.be). 

Huurovereenkomst en betalingen

Ik heb een vraag over mijn huur en/of andere betalingen.

Stuur gerust even een mailtje naar backoffice@upkot.be met jouw vraag en onze collega’s zoeken het graag voor jou uit.

Ik wil mijn huurovereenkomst (vroegtijdig) opzeggen.

Voor informatie omtrent het opzeggen van jouw huurovereenkomst tijdens het academiejaar, kan je steeds jouw huurovereenkomst raadplegen via jouw persoonlijk portaal.  In de huurovereenkomst vind je de verschillende modaliteiten (Algemene Voorwaarden – artikel 20) die aangevraagd kunnen worden.
Je kan ook steeds advies vragen aan jouw Upkot coach.  

Wens je jouw huurovereenkomst stop te zetten, stuur dan een e-mail naar backoffice@upkot.be .

Ik ga op Erasmus, maar wil wel mijn kamer houden (voor volgend Academiejaar).

Voor (toekomstige) Erasmus-studenten hebben we een specifieke procedure waarbij je jouw kot of studio voor een bepaalde tijd onderverhuurt. Contacteer de Upkot coach van jouw gebouw.

Wat is Limoengroen en wat zit allemaal inbegrepen in mijn maandelijkse energiebedrag?

Limoengroen is de eigen energieleverancier van Upgrade Estate, het moederbedrijf van Upkot. Voor deze energie betaal je maandelijks een vast bedrag aan Limoengroen. In deze forfait zit het gebruik van elektriciteit, water, verwarming, internet en afvalverwerking. Dit is een maandelijks vast bedrag: dat betekent dat er geen eindfactuur zal volgen op het eind van het jaar.

Upkot community

Ik heb last van nachtlawaai. Wat doe ik?

Wat moet ik doen?

1. Je wilt een feestje of pré-drink organiseren Upkot.

Leuk, maar laat dit weten aan de Upkotters van jouw keuken. Maak goede afspraken en zorg dat de andere Upkotters hier geen probleem mee hebben. Naast jouw keuken informeer je ook best de andere Upkotters van jouw gebouw. Zo zijn ze op de hoogte dat er lawaai kan zijn. De Facebookgroep van jouw Upkot gebouw is de ideale plaats om jouw mede-Upkotters op de hoogte te brengen.

2. Wat moet je doen in geval van geluidsoverlast?

Is het voor 22u? Communiceer met je mede-Upkotter en maak goede afspraken, want goede afspraken, maken goede vrienden.

Is het al later dan 22u? Tijd om actie te ondernemen. Vraag gerust aan de mede-Upkotters om het geluid wat zachter te zetten. Dit kan je doen in de Facebook- of Messengergroep van jouw gebouw. Merk je na 10 minuten nog steeds geen verandering? Ga even kijken bij je mede-Upkotter en vraag hem om de muziek zachter te zetten. Krijg je geen gehoor, stuur dan een berichtje naar de UpStudent of naar de Upkot coach.

Mag ik feestjes geven op kot?

Feestjes geven in de chillroom of de keuken zijn toegelaten, mits je respect hebt voor de afspraken die hierboven zijn geformuleerd.  Zorg ervoor dat er steeds stilte en rust is in het gebouw tussen 22u00 – 7u00. Verplaats dus jouw feestje op tijd naar een andere locatie, zo blijven ook jouw mede-Upkotters gelukkig.

Kan ik mijn leuke avonturen in Upkot delen via Sociale Media?

Zeker en vast, we hebben niet liever!
Je mag jouw persoonlijke Upkot stories altijd delen met onze Upkot-kanalen.

PS: Wist je dat we ook onze eigen Upkot filters hebben op Snapchat? Open Snapchat en scan de QR-code hieronder om onze filters te ontdekken.

QR code snapchat Upkot
Wat is een wake up-call?

Bij Upkot willen we alle studenten de tijd van hun leven geven. Om het goed samenleven te garanderen, vinden we het belangrijk dat iedere Upkotter respect heeft voor iedereen binnen de Upkot-community.
Wanneer het goede samenleven in gedrang komt, kan er een wake-up call gegeven worden door jouw Upkot Coach. Dit is een schriftelijke waarschuwing. Bij een tweede wake-up call kan er beslist worden de huurovereenkomst voor het volgende academiejaar niet te verlengen. Bij een derde wake-up call volgt een onmiddellijke beëindiging van de lopende huurovereenkomst.

Mag ik roken op de kamer?

Neen, je mag niet roken op de kamer noch op andere plaatsen in het gebouw. Buiten roken mag wel.
Bovendien hanteren we een nultolerantie over druggebruik (zowel soft als harddrugs).

Ik ben slachtoffer of getuige van respectloos en/of grensoverschrijdend gedrag.

Binnen Upkot respecteren we elkaars identiteit & persoonlijkheid. Want een Upkotter is zoals alle mensen, zoals sommige mensen en als geen ander.

Upkot is een progressieve en respectvolle gemeenschap. We respecteren diversiteit en de identiteit van elke Upkotter, Upkot Coach en het gebouw.

We creëren een positieve sfeer door verbindende communicatie. Als we mensen tegenkomen die onze Upkot-waarden niet onderschrijven of zich niet volgens onze afspraken gedragen, spreken we hen daarop aan.

Onze openheid voor een verscheidenheid aan gedachten omvat echter ook een niet-onderhandelbaar kader. Wat we niet kunnen tolereren zijn acties en gedrag die indruisen tegen onze eigen basiswaarden, mensenrechten en de wet. Het aanzetten tot agressie, het verspreiden van haat, het opzettelijk beledigen van anderen, uitingen van seksisme, grensoverschrijdend gedrag en racisme horen niet thuis in onze gemeenschap. Upkotters die zich schuldig maken aan dit soort gedrag, moeten door jullie hierop worden aangesproken. Als de feiten ernstig zijn, moet je dit melden zodat we de nodige gevolgen kunnen treffen. In ernstige gevallen zal de huurovereenkomst worden beëindigd.

Als je gedrag ervaart dat niet kan worden getolereerd in onze Upkot Community, meld dit dan door een e-mail te sturen naar respect@upkot.be. Je melding wordt strikt vertrouwelijk behandeld.

Upkot coach

Wie is mijn Upkot coach?

Het zou straf zijn mocht je jouw Upkot coach nog niet hebben ontmoet tijdens jouw intrede, maar voor de zekerheid kan je de Upkot coach van jouw gebouw op onze website terugvinden, mét foto!

Wat doet mijn Upkot coach?

Jouw Upkot coach is van alle markten thuis. Hij of zij staat in voor het volledige reilen en zeilen van jouw Upkot-gebouw: van het gebouwbeheer tot de verhuur en de sociale activiteiten die georganiseerd worden. Kortom: hij/zij zorgt ervoor dat je niets tekort komt en je de tijd van jouw leven kan hebben.

Je kan bovendien bij de Upkot coach terecht voor zowel jouw praktische vragen als een goede babbel.

In de meeste gevallen beheren onze Upkot coaches ook meerdere gebouwen en bewegen ze dus vaak tussen de verschillende locaties.

Wat doe ik bij een urgentie?

Je kan jouw Upkot coach steeds contacteren binnen de afgesproken werkuren (9u-18u). De communicatie verloopt voornamelijk via Messenger en Facebook. Vergeet dus zeker jouw Upkot coach niet toe te voegen als vriend op Facebook.  

Buiten de werkuren en in het weekend kan je beroep doen op de Emergency Line van Upkot.
Het nummer van deze lijn is 09 395 98 98.
Let wel: voor onnodige interventies zal er een extra kost aangerekend worden.

Wat is een urgentie?

Een urgentie omvat één van de volgende storingen/problemen:

  • Elektriciteitsproblemen
  • Geen internet (WiFi-uitval)
  • Lekkages
  • Problemen met warm water
  • Problemen met de lift
  • Brand
  • verstoppingen van leidingen
  • Inkomdeuren defect
  • Medische/psychosociale urgentie
  • Veiligheidsprobleem

Alle zaken buiten bovenstaande, worden niet als urgentie gezien en worden pas behandeld tijdens de werkuren.

Bij urgenties op medisch en/of psychosociaal vlak kan je overigens steeds contact opnemen met jouw Upkot coach, ook na de werkuren.

Opgelet: voor onnodige interventies, zal er een kost aangerekend worden.

Mijn Upkot coach is in vakantie, wat nu?

Wanneer jouw Upkot coach in verlof is, zal zijn/haar ‘Buddy’ de dringende taken en noodgevallen overnemen. In eerste instantie kan je voor vragen of problemen ook terecht bij de UpStudent. Als de UpStudent niet bereikbaar is of het gaat over een urgentie tijdens de werkuren, kan je contact opnemen met de Buddy coach. Zijn of haar contactgegevens worden steeds duidelijk gecommuniceerd wanneer jouw Upkot coach in vakantie gaat.

Wat is een UpStudent en wat kan je van hen verwachten?

Een UpStudent is een Upkotter die als jobstudent werkt en de Upkot coach ondersteunt in het gebouw. Je kan bij hem terecht voor kleine praktische vragen zoals: het legen van de brievenbus, het openen van de deur wanneer je jezelf buitensluit, het vragen van nieuwe vuilzakken, het vervangen van lampen in de keukens, etc.

Ik heb mezelf net buitengesloten. Wat doe ik?

Wanneer dit binnen de werkuren (ma – vrij tussen 9 – 18u) gebeurt, kan je steeds vragen aan jouw Upkot coach of de UpStudent om jou binnen te laten.

Wanneer dit gebeurt buiten de werkuren of in het weekend, kan je dit vragen aan de UpStudent.
Indien hij/zij niet aanwezig is of niet in de mogelijkheid is om jou binnen te laten, zal je zelf een (tijdelijke) oplossing moeten zoeken.

Defecten, overlast & klachten

Er is iets defect in mijn kamer of in het gebouw.

Er is iets defect in mijn kamer of in het gebouw.

Verblijf je in één van de onderstaande gebouwen, dan kan je jouw defect melden via dit online formulier.

  • Baudelo Upkot
  • Gate Upkot
  • Ganda Upkot
  • Ter Plaeten Upkot
  • Mia Upkot
  • Whey Upkot

Verblijf je in een ander Upkot-gebouw, dan meld je jouw defect aan jouw Upkot coach.

Let wel: weet dat sommige herstellingen ten laste van de huurder vallen. In ons ‘Let’s Upfix It’ geven we jou hier meer informatie over. 

Raadpleeg het Upfix document

Ik heb een algemene klacht.

Heb je een algemene klacht waarbij je niet bij jouw Upkot coach terecht kan?  
Stuur ons dan een e-mail via backoffice@upkot.be. De e-mail zal vervolgens door onze Community Managers met jou opgevolgd worden.

Badge of parlofoon

Hoe werkt de Fasttel of parlofoon?

De meeste gebouwen zijn voorzien van een Fasttel-systeem. Deze is te vinden aan de inkom van het gebouw. Kijk in de contactenlijst en typ het nummer naast je naam in op het toetsenbord van de Fasttel. Doordat het systeem gekoppeld is aan jouw telefoonnummer, zal je een telefoonoproep krijgen.

Sla deze nummer op als bv. ‘deurbel Upkot’. Zo weet je steeds of er iemand aan de deur staat voor jou. Je kan de deur en/of poort openen met je telefoon door op toets “2” te drukken.

Tip: geef deze info ook steeds mee bij jouw bestellingen (bv. Deliveroo).  

Heeft jouw gebouw een ander parlofoon systeem? 
Vraag dan zeker bij de Upkot coach of UpStudent hoe dit werkt.

Hoe werkt mijn badge?

Smartair

Bij badges en sloten die werken op Smartair, heb je de handige functie om jouw kamerdeur open te laten staan. Deze functie heet ‘Escape Return’ en deze kan je gebruiken om naar bv. de keuken of het toilet te gaan zonder jouw badge te moeten meenemen.

Er zijn twee soorten manieren om je kamer open te laten staan:

  1. Escape-return functie
  2. Dubbel badge- systeem 

Bekijk het de filmpjes om te zien hoe dit werkt

Belangrijk: merk je dat je slot begint rood-groen begint te pinken bij het badgen? Dan wil dit zeggen dat de batterijen bijna op zijn. Neem in dit geval zo snel mogelijk contact op met jouw Upkot coach.

Salto KS

Bij dit systeem is er naast de badge ook een applicatie voor de smartphone voorzien. Met de app zal het mogelijk om de deur te openen via bluetooth of vanop afstand. Wacht de invite van jouw Upkot coach af om een account aan te maken op de app. Nadat je dit hebt gedaan, zie je in de app een overzicht van alle sloten waar je toegang tot hebt.

Wat als ik mijn badge verlies?

Wanneer je je badge verliest, kan je eenvoudigweg een nieuwe aankopen op onze online webshop.

Jouw Upkot coach zal contact opnemen voor het aanmaken van een nieuwe badge. De verloren badge zal bij het aanmaken van een nieuwe ook direct gedeactiveerd worden.

Wil je graag een extra badge, dan koop je deze ook aan via de webshop en neemt jouw Upkot coach contact met je op voor het maken van een kopie.

In de webshop vind je naast de badges ook nog andere zaken die je kan aankopen. Neem zeker eens een kijkje.

Naar de Upkot webshop

Internet

Mijn Telenet-verbinding is onstabiel. Wat doe ik?

Log in via volgende gegevens:

  • Netwerknaam: Upnet
  • Wachtwoord: UPkotIsTheBest1999

Wanneer er een probleem is met de internetverbinding via telenet, is dit vaak te wijten aan een algemene storing binnen het netwerk. Check dus eerst even deze website.
Is er geen algemene storing vast te stellen, neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw Upkot coach.  

Mijn Smarteye/Studenteninternet-verbinding is onstabiel. Wat doe ik?

Neem zelf contact op met Smarteye via hun (live) Helpdesk: support@studenteninternet.be of telefonisch via 09 395 6000 (24/7).

Geef steeds een zo duidelijk mogelijk verhaal van wat het probleem exact is.

Bijvoorbeeld:

  • Gebruikersnaam: X
    Mijn Iphone 12 kan in de keuken op verdieping 5 geen verbinding met het wifi netwerk eduroam maken
  • Upkot: Upkotgebouw, kamernummer, verdieping
  • Probleemomschrijving: 
Ik zou graag sneller internet willen. Is dit mogelijk?

Enkel bij gebouwen die een Smarteye/Studenteninternet-verbinding hebben, is het mogelijk om de snelheid te upgraden.

Er is een fair-use softlimit van 150GB/maand. Je kan je persoonlijk verbruik opvolgen via https://dashboard.studenteninternet.be en zelf gratis verhogen tot 200GB/maand. Bezoekers kunnen met hun schoolgebruikersnaam en wachtwoord internet gebruiken via Eduroam en hoeven dus niet op jouw persoonlijke code in te loggen. 

Meer info via https://www.studentinternet.eu/

Nog een andere vraag? Check dan eerst even https://www.studentinternet.eu/

Brandalarm

Wat doe ik bij brandalarm?

Het gebouw zo snel mogelijk verlaten, natuurlijk!

Jouw Upkot coach zal een gedetailleerde 'Wat te doen in geval van brand' met jou delen om de jaarlijkse evacuatieoefening met jou voor te bereiden. Je kan dit document ook steeds raadplegen in de algemene Facebookgroep onder ‘documenten’.

Dit zijn de belangrijkste stappen:

  • Contacteer de brandweer bij effectieve brand en breng de Upkot coach op de hoogte en volg de evacuatieprocedure
  • Geen brand te bespeuren? Oef! Neem dan contact op met de Upkot coach/Upstudent (tijdens de werkuren) of de emergency line (na de werkuren) en niet met de brandweer.
  • De evacuatieprocedure ziet er als volgt uit:
    • Je verlaat onmiddellijk het gebouw (je kan de lift niet gebruiken)
    • Je gaat naar de gecommuniceerde evacuatieplaats
    • Je wacht op verdere instructies van je coach

Kamer en comfort

Is er een matras of bureaustoel inbegrepen in mijn kamer?

Er is geen matras of bureaustoel aanwezig in jouw gehuurde Upkot kamer.

Je kan deze kopen op onze Upkot webshop (wacht niet te lang!) en deze zal in jouw kamer aanwezig zijn bij aankomst.

Ga naar Upkot webshop

Wist je dat we ook een Upkot Marketplace hebben waar je tweedehands bureaustoelen en matrassen vindt? Upkot Marketplace is een facebookgroep waar je meubels kan verkopen of kopen van andere studenten (enkel voor Upkot projecten).

Ga naar Upkot Marketplace

Hoe werkt mijn verwarming?

1. Heb je een eigen thermostaat in jouw kamer?

Fantastisch, dan kan je jouw verwarming vanop het scherm aansturen.
We streven er steeds naar om jouw kamer of studio op een temperatuur tussen de 20 en 22 graden te houden.

Let er wel op dat deze streeftemperaturen niet gegarandeerd kunnen worden bij extreem hoge of lage buitentemperaturen.

2. Heb je een invididuele radiator op jouw kamer?

Dan hebben we nog een aantal interessante tips voor jou:

  • Zet jouw verwarming altijd op stand 2 of 3. Zo behoud je niet alleen een aangename kamertemperatuur, maar bespaar je nog energie ook.
  • Je moet jouw verwarming nooit afzetten. Is het buiten te warm, dan springt jouw verwarming automatisch af.
  • Zelfs bij temperaturen onder het vriespunt heb je nog een binnentemperatuur van 20°C. Let wel: bij extreme koude of hitte kan het zijn dat onze streeftemperaturen (tussen de 20 en 22 graden) niet gehaald worden.
  • Heb je twijfels over de temperatuur op jouw kamer? Meten = weten! Vraag een minimum-maximumthermometer aan jouw Upkot coach.
De ventilatie in mijn kamer maakt geluid. Is dat normaal?

Jazeker! In ieder Upkot-gebouw hebben we een werkend ventilatiesysteem. Dit is noodzakelijk om de goede luchtkwaliteit te bewaren, de luchtvochtigheid op peil te houden én jouw hoofd koel te houden.

WIST JE DAT…

  • Er geen verse lucht meer wordt toegevoegd als je jouw ventilatierooster dichtmaakt én je hiermee bovendien het hele systeem ontregelt?
  • Het normale actergrondgeluid 37 dB bedraagt?
  • Je jouw kamer fris houdt door ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat jouw raam te openen?
Mijn toilet is verstopt. Wat nu?

Probeer eerst het probleem zelf te verhelpen met een ontstopper. Lukt het niet om jouw toilet te ontstoppen, contacteer dan jouw Upkot coach.

Beter voorkomen dan genezen, let er daarom op dat je:

  • altijd de grote drukknop gebruikt bij het doorspoelen
  • lang genoeg de grote drukknop ingedrukt houdt (zeker wanneer je naar het groot toilet bent geweest)
  • nooit condooms, maandverband, tampons, … deponeert in jouw toilet

Indien een professionele ontstoppingsfirma moet komen en blijkt dat het toilet door een slecht gebruik verstopt is geraakt, worden de (hoge) ontstoppingskosten doorgerekend aan de huurder.

De temperatuur van het water in mijn douche schommelt, is dit normaal?

Wanneer jij of jouw buur te lang onder de douche staat, dan beïnvloedt hij/zij de watertemperatuur van de andere buren die tegelijkertijd douchen. Vandaar komt de uitspraak ‘Neem je een douche van een uur, dan klaagt je buur.’ Daarom willen we iedereen aanmoedigen om de douchetijd te (proberen) beperken tot 5 minuten. Bovendien moet je weten dat te heet water niet goed is voor jouw huid en haren.

Wist je dat …

Er sinds dit academiejaar een zandloper in iedere gemeenschappelijke douche aanwezig is om jouw douchetijd te (proberen) beperken tot 5 minuten?

Wat zijn kamerrondes en wanneer gaan deze door?

Twee keer per jaar komt de Upkot coach en/of UpStudent langs om te zien of de kamer goed beheert wordt en/of je eventueel tips nodig hebt om de kamer beter te onderhouden. Deze kamerrondes zullen ruim op voorhand aangekondigd worden.

Hoe moet ik mijn kamer en studio onderhouden?

In ons 'Tips & Tricks' document vind je heel wat handige tips & tricks om jouw kamer/studio in optimale staat te houden.

Ontdek de tips & tricks

Ik verlaat binnenkort mijn kamer en studio. Hoe laat ik deze achter?

We willen dat je jouw kamer in dezelfde staat achterlaat zoals je hem hebt aangetroffen. Om jou hierbij te helpen, hebben we een ‘Checklist voor het verlaten van jouw kamer’ opgemaakt.  

Gaan naar de checklist

Mag ik duimspijkers of ‘gums’ aan de muur bevestigen om foto’s op te hangen?

Neen, ook al kunnen we het jou niet officieel verbieden. Wel is het zo dat je aan het einde van jouw verblijf jouw muur in de oorspronkelijke staat moet herstellen indien deze beschadigd is. Aangezien het zonde zou zijn om hier geld aan te verspillen, hebben we daarom voldoende ruimte en tools voorzien om jouw kamer te personaliseren met foto’s.

Kitchen en chillspots

Ik zit in een gemeenschappelijke keuken, wat betekent dit?

Als je een kamer zonder eigen kitchenette huurt, deel je samen met andere mensen een keuken. Het is de bedoeling dat je nadat je de keuken gebruikt, de ruimte altijd netjes achterlaat en dat je het nodige doet als er een vuilniszak vol zit of een afwasmachine geledigd moet worden. Dezelfde principes gelden voor de algemene faciliteiten.

Doorheen het jaar, bijvoorbeeld voor de zomer of na het eerste semester, wordt er een grote keukenkuis georganiseerd. Iedereen die de keuken gebruikt, krijgt dan een taak toegewezen en voert deze uit tegen de deadline. Zo krijgt de keuken doorheen het jaar een diepe en grondige kuis!

Waar leg ik mijn persoonlijke spullen in de keuken?

Voor jouw etenswaren hebben we zowel in de frigo, diepvries als kasten een individueel schap voor jou voorzien via een label met jouw kamernummer.

Wat betreft het servies: dit wordt gedeeld met de rest van de keuken omwille van praktische redenen.
Zo zal je zien dat er gedeelde kastruimte is voorzien voor tassen, glazen, borden, enzoverder.

Ik ben Floor Manager deze week, maar wat moet ik doen?

Als Floor Manager hou je de properheid van de keuken nauwlettender in de gaten en stuur je bij waar nodig. Aan het einde van de week, sta je in de voor de grote schoonmaak van de keuken. Na de kuis maak je foto’s van het geleverde resultaat en post deze op de facebookpagina van de keuken. Wanneer jij floormanager bent, dat vind je terug op de keukenlijsten in de keuken.

Deze taken zijn verplicht. Zorg er dus zeker voor dat je wisselt van beurt als je er niet bent of ziek bent. Lukt dit niet? Stuur dan een berichtje naar de Upkot coach of de UpStudent.   

Duurzaam Upkot

Duurzame strategie

Upkot wil tegen 2035 netto CO2 neutraal zijn en heeft een stappenplan uitgewerkt om dit ambitieus doel te bereiken.

Sinds 2018 worden in nieuwe Upkot projecten geen fossiele brandstoffen meer aangewend om de CO2 uitstoot te beperken. Daarnaast is het moederbedrijf Upgrade Estate bezig met een langetermijnstrategie om eigen energie op te wekken met windturbines en solarfarms, en investeert het bedrijf in duurzaam beheerde bossen in Finland.

Upkot heeft een eigen upcycling atelier waar een gedreven team aan de slag gaat met bestaande spullen om de upkot projecten van een origineel en duurzaam design te voorzien. Hiermee willen we  onze studenten sensibiliseren en inspireren om verspilling tegen te gaan.

Upkot Cares

Met Upkot willen we dat de studenten de tijd van hun leven geven. Daarom organiseren we veel initiatieven zodat ze met een gerust hart kunnen genieten van hun tijd als student.

Enkele initiatieven die we met veel enthousiasme organiseren voor de studenten:

  • Feel free to talk: aan jezelf toegeven dat het niet goed gaat, vergt moed. Upkot reikt uit met #feelfreetotalk. Geniet van een gratis sessie bij een geregistreerde psycholoog, meld je aan via deze link of mail naar feelfreetotalk@upkot.be.
  • Warmste wintermarkt
  • Grandma’s soup
  • Croque in de blok
  • Hotdog o’clock
Sharing is caring

Heb je een miskoop gedaan of heb je overschotten van voeding? Leg deze in de sharing is caring-frigo in de inkomhal. Ligt er iets in de frigo dat je zelf kan gebruiken, neem het mee. Zo gaan we voedselverspilling tegen!

Kotkippen

Je bent vrij om ze wat etensresten te geven, maar lees wel goed het instructiebord bij hun hek. Ze leggen eieren om je te bedanken voor je liefde en zorg, dus neem de eitjes gerust mee en maak wat roerei voor je mede-Upkotters.

Timer in de douches

GO! Je vindt in elke gemeenschappelijke douche een timer, zet deze aan, je hebt vijf minuten de tijd om te douchen. Dit maakt iedereen bewust over jouw watergebruik.

Upkot Marketplace

Op zoek naar spullen om je kamer in te richten? Of graag zelf zaken verkopen? Dan is dat super eenvoudig via de Facebookpagina Upkot Marketplace.

Bezoek de Upkot Marketplace

Upkots’ Clothes for a cause

Met de actie ‘Clothes for a cause’ maken we jou warm om jouw kledingkast uit te kuisen en kledij die je niet meer draagt, te doneren aan het goede doel.  Deze inzamelactie wordt jaarlijks georganiseerd.  

Heb je leuke ideetjes rond duurzaamheidacties?

Heb je zelf ook ideetjes om jouw project ecologischer en duurzamer te maken? Aarzel dan niet om jouw Upkot coach hiervan op de hoogte te brengen. Dan gaan we er samen mee aan de slag!

Laundry room

Wat is de Tapazz-app en waarvoor gebruik ik dit?

Bij Upkot gebruiken we de Tapazz-app voor het gebruik van de Laundry room (wasmachine en droogkast)

Je hebt een e-mail ontvangen om de app te downloaden en een account aan te maken. Accepteer de uitnodiging, download de app en log in. Vervolgens krijg je een overzicht van de aanwezige toestellen in jouw Upkot-gebouw. 

Hoe reserveer ik de was-en droogmachine?
  • Open de Tapazz-app.
  • Klik op ‘Laundry’ en reserveer een machine naar keuze.
  • Geef de juiste tijd door wanneer je wenst te wassen/drogen.
  • Ga naar ‘today’ / ‘bookings’ waar je een overzicht vindt van jouw reservaties.
  • Zorg dat je bluetooth aan staat en dat je telefoon geconnecteerd is met de WIFI.
  • Ga op het gereserveerde tijdstip naar de Laundry room, open je app en druk op ‘start booking’.
  • Na een aantal meldingen zal de app zoeken naar de was-/droogmachine en een ‘open/close’ knop tonen.
  • Je zal zien dat de wasmachine of droger nu aan zal gaan om het gewenste programma te selecteren.
  • Na je was haal je kleren uit de wasmachine.
  • Klik op turn off en beëindig vervolgens jouw boeking binnen de reserveringsuren.
  • Na jouw eerste boeking ontvang je een e-mail om de was te betalen.

In de Laundry room zelf vind je een volledig overzicht met uitleg terug.

Hoeveel kost een wasbeurt?

Een wasbeurt kost 1,5 euro/uur*. Een wasbeurt duurt minimaal 2 uur.

*Deze tarieven kunnen wijzigen.

Waar moet ik op letten tijdens mijn wasbeurt?
  • Start de boeking binnen 15 minuten. Later dan 15min = no show fee.
  • Beëindig je boeking op tijd. Bij later beëindigen wordt een boete in rekening gebracht.
  • Betaling wordt per wasbeurt van je rekening afgeschreven.
  • Je ontvangt een herinnering per e-mail 10 minuten voor het einde van jouw wasbeurt.
  • Zorg dat je na je wasbeurt steeds de stoffilter en het waterreservoir schoonmaakt. Zo blijven de toestellen goed onderhouden.
Ik heb een probleem met mijn Tapazz-account, waar kan ik terecht?

Afvalbeheer

Sorteren, hoe doe ik dat?

We hebben verschillende soorten afvalstromen:

  • RESTAFVALCONTAINER: restafval (afval mag in elke mogelijke zak)
  • KARTON/PAPIER CONTAINER: Karton & papier
  • PMD- CONTAINER: alle soorten plastic
  • GLASCONTAINER: alle soorten glas (gekleurd en wit)
  • GFT-CONTAINER*: groenafval en etensresten 

Upkot vindt het enorm belangrijk om bewust om te gaan met het afvalbeheer. Draag dus je steentje bij en sorteer op de juiste manier.

Opgelet: zorg ervoor dat jouw afvalzakken steeds zijn dichtgeknoopt vooraleer je deze in de juiste container deponeert.

*Voedseloverschotten mogen – volgens de informatie op het plakkaat aan de kippenren – aan de kippen gegeven worden.

Post Upkot

Kan ik post laten toekomen Upkot?

Brieven of kleine pakketjes die in de brievenbus worden geleverd, worden verzameld in de ‘You’ve got mail’ – brievenhouder in de inkomhal van je gebouw.

Pakketten kunnen geleverd worden op kot, maar vallen onder jouw verantwoordelijkheid. Meestal worden deze verzameld op een centrale plek, afhankelijk van jouw Upkot-gebouw. Idealiter laat je best je pakket toekomen in een afhaalpunt, dit is het veiligste. De Upstudent ledigt de brievenbus ongeveer twee keer per week.